Interviews


Interviews


Vi har taget kontakt til hjemmeplejens afdelingsleder, social-og sundhedshjælpere samt varmemester for boligselskabet, og vi spurgte blandt andet om:

  • Hvor lang tid er der afsat pr. borger til affaldstømning?
  • Hvordan foregår besøget? Skal borgeren være hjemme?
  • Hvordan oplever I, at borgeren har det med at modtage hjælp til bortskaffelse af affald?
  • Oplever I at borgeren hellere vil være selvhjulpen? Hvordan kommer det til udtryk?
  • Hvordan kunne borgeren blive selvhjulpen? Eventuelle løsningsforslag?

Social- og sundhedshjælpere

I et forsøg på at opsummere essensen af de interviews vi har gennemført med social- og sundhedshjælpere, som hjælper borgeren med bortskaffelse af affald, er vi fundet frem til nogle generelle problemstillinger, der går igen.

Borgere, der er visiteret til tømning af affaldspose, modtager typisk også hjælp til andre opgaver i hjemmet, f.eks. rengøring og skift af sengelinnede. Der er oftest afsat 10 minutter, tre gange ugentligt til tømning af affald hos den enkelte borger. 

De social- og sundhedshjælpere vi talte med, deler opfattelsen af, at mange borgere gerne selv vil være selvhjulpne. Det overordnede problem er, at de ældre ikke selv kan åbne låget / smide affald i den affaldscontainer eller molok, der er stillet til rådighed af boligselskabet.

De ansattes løsningsforslag omhandler fra en side af, at containerne og molokker skal være lavere, gerne med lettere låg, så indkast bliver nemmere. Derudover er der også forslag til en mere teknologisk løsning, hvor en mekanisme kan åbne låget på containeren.





Afdelingsleder

Afdelingslederen for hjemmeplejen i distriktet JJ (anonymiseret), har oplevelsen af, at borgerne generelt gerne vil have besøg af hjemmeplejen, idet nogle finder det trygt at få et tilsyn. 
Nogle borgere, der har fået hjemmehjælp efter Servicelovens §83 (Hjemmehjælp, herunder personlig hjælp og pleje samt hjælp eller støtte til praktiske opgaver i hjemmet) giver udtryk for, at de er bange for at hjælpen bliver taget fra dem, hvis de virker for “gode” og selvhjulpne. Ifølge JJ handler det ofte om, at hjemmeplejen er disse borgeres netværk.

Det er oftest de borgere, der først efter en indlæggelse kommer “ind i systemet”, som ønsker at blive afsluttet hurtigst muligt, og som nærer ønske om at være uafhængige af hjælp. Typisk er der tale om borgere der er visiteret til hjemmetræning efter Servicelovens §86 (Vedligeholdelsestræning efter servicelovens § 86 er målrettet træning for at forhindre tab af funktionsevne og for at fastholde patientens hidtidige færdigheder).



Varmemester


Varmemesteren HH (anonymiseret) giver udtryk for, at han er klar over at højden/lågene på affaldscontainerne i området udgør et problem. 
Det går fra “mund til mund” i området, at containerne er for høje, og at det derfor er svært for nogle af de ældre lejere, af bortskaffe deres husholdningsaffald. 

Kun få klager til varmemesteren, da de ifølge HH ikke er meget for at brokke sig. Det kommer også til syne ved, at de borgere der ikke kan løfte lågene på de store 660 liters containere, stiller deres affaldspose ved siden af på jorden.

Ifølge HH overvejer de i boligselskabet at investere i flere molokker til området, men han siger, da adspurgt, at han ikke er informeret om, at der til molokker findes forskellige indkastmuligheder, som muligvis kunne være mere ældre- og handicapvenlige.

Det er boligselskabet selv, der beslutter hvilket affaldssystem, det ønsker at benytte, og boligselskabet er interesseret i at finde den bedste løsning for borgerne, som er effektiv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar